Ib Sørensen forsvarer PhD.

Kategori: DDM-MBU

Af:Fra Baptistkirkens nyhedsmail

Ib Sørensen forsvarer mandag 8. november  sin PhD på Syddansk Universitet i Odense. Forsvaret finder sted kl. 14.00 i lokale U26. Deltagere og gæster er efterfølgende inviteret til en reception.

Ib har gennem tre år arbejdet med såkaldte 'pentekostale trosfællesskaber og deres omverdensrelationer'. Det hele begyndte med en undren over, hvorfor det blev nødvendigt at tilkalde politiet, da en gruppe kristne fra Arnborg demonstrerede mod et lokalt bordel? Og hvorfor brændte det kort tid efter bogstaveligt talt på Nørrebro, da politiet stormede Ungdomshuset, der ejedes af en lignende gruppe kristne?

- Siden har jeg ladet skridt følge skridt i et mere og mere omsiggribende forsøg på at forstå den ene part i disse konflikter, nemlig pentekostale (karismatiske) kristne trosfællesskaber, der ender i konflikter med lokalsamfund, med myndigheder, andre grupper, andre pentekostale og egne medlemmer. Hvad betinger, at nogle kristne kan leve i fred med omgivelserne, mens andre skaber problemer i den kultur, der omgiver dem? - spørger Ib Sørensen.

Hans svar kan læses i den 240 sider lange afhandling, der tager konkret udgangspunkt i Christian Hedegaards 'Evangelist', Ruth Evensens 'Faderhuset' og den lokale pinsemenighed i Odense, 'Bykirken'.
Afhandlingen, der har fået titlen: 'Leg med ilden. Pentekostale trosfællesskaber og problematiske omverdensrelationer', kan læses via dette link: