40 år med mission i

GRØNLAND

Tag med på en hurtig tur til Grønland, hvor vi vil fortælle om Det Danske Missionsforbunds engagement I fortid, nutid og fremtid.

Tidslinje1.jpg

Vores arbejde i Grønland

Ilullissat – Qupaloraasuuk klubbi

Det Danske Missionsforbund fik et særligt hjerte for Grønland i starten af 80erne. 2 par rejste til Ilulissat, og startede et socialt arbejde op. Det sociale arbejde, som i mange år blev kendt som Qupaloraarsuuk klubben. Her kom børn, teenager og unge. Og gennem de første mange år blev arbejdet ledt af danske "teltmagere" og volontører. I 1986 blev den første præstefamilie ansat. I løbet af 90´erne voksede et arbejde frem for både børn, unge og voksne, og der opstod et behov for en menighed på stedet. Indtil 2011 var der lønnede medarbejdere i menighedens ledelse.  Nu ledes menigheden af grønlændere, med støtte  fra Missionsforbundets grønlandsudvalg i parnerskab med Missionsforbundet.

Gennem flere perioder er der først bygget nyt og senere udvidet for at få en tidsvarende kirkebygning. Det er i dag et dejligt ”hus”, hvor der er plads til både børneaktiviteter og voksenarbejdet. Kirkebygningen har gode forhold, med stor rummelig kirkesal og café. Bygningen rummer endvidere en privat bolig, som udlejes til en familie der er en del af ledelsen.

Uummannaq - kendt som julemandens by

Siden 2015 har Missionsforbundet støttet en lille "husmenighed" i byen Uummannaq. Der opstod snart et behov for at få egen kirkebygning, for at have plads nok. Husmenigheden havde den vision, at vækkelsen ville starte i Nordgrønland. For indsamlede midler blev det muligt at køb og renovere et dejligt hus til kirkebygning. I sommeren 2017 rejste en flok håndværkere til byen, og huset blev til en dejlig kirkebygning, med muligheder for aktiviteter til både børn og voksne.

Ilulissat og Uummannaq er selvstændige menigheder, som DDM støtter, alligevel er der stadig et behov for hjælp til menighedsarbejdet, og derfor er det et stort ønske at nogle fra andre steder i Grønland eller fra Danmark, vil bosætte sig i byerne, og støtte op om arbejdet. Der er behov for både unge og seniorer.

Fra grønlandsudvalget vil vi gerne både formidle kontakt og informere om muligheder for at rejse til Grønland.

Grønlandsåret

I anledning af at det er "Grønlandsår" i år vil vi gerne ud i menigheder og husmenigheder og fortælle om vores partnerskab med menighederne højt mod nord. Derfor opfordrer vi jer til straks at tage kontakt til Allan Hansen på allan68hansen@gmail.com eller tlf. 50 49 82 77.

Aktuelle projekter

IMG_2976.jpg

1. Projekt til 25.000 kr

Bibelskoleophold med ledertræning på Mariager Højskole for Ane Marie Kristiansen fra Uummannaq.

Ane Marie ansøger om økonomisk hjælp til bibel/leder-uddannelse i Mariager. Hun er kommet til Danmark, og i Grønlandsudvalget bakker vi op om denne vigtige og spændende beslutning.  Ane Marie har været med fra starten af menighedsarbejdet i Uummannaq, hvor hendes stuer dannede ramme om den første tid i menigheden. Hun er med i menighedsrådet i frikirken i det nordlige Grønland. Vi vil gerne kunne støtte Ane Marie med halvdelen af omkostningerne til opholdet, hvor hun selv betaler resten.  Det er også et håb, at tiden i Danmark giver anledning til, at Ane Marie bliver inviteret rundt til Missionsforbundets menigheder i den udstrækning, hendes bibelskoleophold tillader det.

Kontakt Allan Hansen for et besøg på tlf. 50498277 eller mail: allan68hansen@gmail.com

Biibili.jpg

2. Projekt til 20.000 kr

Nu er Myldre Bibelen også udkommet på grønlandsk.

I Myldre Bibelen kan børn og deres voksne dykke ned i Esben Hanefelt Kristensens smukke og livlige illustrationer og gennem leg lære otte centrale fortællinger fra Bibelen at kende. Myldre Bibelen er en stor og farverig papbog, der giver rig mulighed for at fordybe sig og gå på opdagelse. Illustrationerne er forsynet med opgaver, som børnene kan løse, og som hjælper dem ind i fortællingens univers. Samtidig er bogen en lille børnebibel, der fortæller fire centrale historier fra Det Gamle Testamente og fire centrale historier fra Det Nye Testamente. I dette projekt kan du give vores Grønlandske menigheder mulighed for at dele børnebibler ud til familier med børn, så de kan læse i biblen sammen i familierne. En børnebibel koster kr. 200,-

SÅDAN GIVER DU EN GAVE!

Send din gave til: kontonr. 2374 0370 110 700 eller MobilePay: 300082

HUSK at angive projekt, dit fulde navn og cpr nr. hvis du ønsker fradrag for din gave