Bus bygget om til mobil børneklub

Kristian Sloth har købt en bus. Men hvorfor skriver Magasinet om det?

Jo, det er fordi, det er en bus med en særlig indretning, og som skal rundt i Danmark og være noget for børn og unge. Bussens ombygning til ’mobil børneklub/eventbus’ er i fuld gang, hvor de tekniske ombygninger, der vedrører syn nu er færdige.

En platform

Formålet med bussen er at give kirker en platform uden for egen bygning, hvor man kan komme i kontakt med mennesker i lokalområdet og gennem aktiviteter bringe evangeliet længere ud. Når bussen kommer ud, vil den minimum være bemandet med mig, Kristian, som chauffør og leder. Der vil ofte være teams af unge og familier fra de lokale kirker i og omkring bussen. Den kan også bruges af en efterskole som en del af undervisningen på deres udadrettede linje.

JA fra MBU

MBU har sagt ja til at tage projektet ind under sine vinger og har også sat penge af på budgettet til drift af projektet. Det er dog planen, at det i løbet af nogle år kan hvile i sig selv økonomisk. De fleste indtægter vil komme som betaling fra dem der booker bussen til deres events. Herudover har jeg startet et Partnerskabs program der hedder 100 gir100 hvor målet er at få 100 partnere, der hver vil give kr. 100,- om måneden. Har du lyst at blive en del af denne eksklusive gruppe er du velkommen til at kontakte mig for mere information: ksloth@mbu.dk – mobil: 42 71 71 26

Opstart til sommer

Vi starter stille og roligt op til sommer, hvor jeg regner med at bruge noget af ferien på at komme ud og gøre bussen kendt på nogle af sommerens lejre og arrangementer.

I juli forventer vi svar fra Trygfonden, hvor vi har søgt midler til projektansættelse. Hvis det ender med et positivt svar, vil det betyde mulighed for fuldtidsansættelse fra august og tre år frem. Der er også søgt andre fonde for penge til opbygning af bussen.

Højsæson

Efteråret er højsæson for menighedslejre, og her vil vi gøre en stor indsats for at få bussen og nogle medarbejdere ud og lave arrangementer for lejrens børn. Dette giver også mulighed for at vise bussens potentiale som redskab for kirker med udadrettede aktiviteter. For det er jo dens primære formål!

Kontakt os

Har du lyst til at høre mere om hvad jeres kirke eller MBU-lokalforening kan bruge bussen til, så tag endelig kontakt til mig. Det er målet at komme så meget ud som muligt og hjælpe så mange som muligt med at nå børn og unge som ikke kommer til kirken af sig selv.

Reaktioner

Ida Grarup, Børnekirkeleder, Brande Baptistkirke:

Umiddelbart tænker jeg at vi i første omgang vil bruge den på vores lejr for at give et frisk pust. Tror børnene ville elske det. Og tænker at den også kunne bruges på vores menighedsweekend.

Rasmus Klintebjerg, leder på Front, Rudehøj Efterskole:

Lyder FEDT! Vi ville med sådan en bus kunne rykke længere ud - særligt i forhold til vores ’ACT/Giv en hånd’ vil vi kunne køre af sted og være praktiske hænder for dem, der ikke selv kan. – Vi ville også kunne komme ud til menigheder og være med til at stå for børnearbejdet og få lov at afprøve noget af alt det, vi lærer om i klasserummet.