Hvornår begynder de at missionere?

I begyndelsen af marts måned 2021 modtog Missionsforbundet en mail fra Fredens Stemme:

"Mediecenteret, Fredens Stemme har modtaget en æresbevisning fra en buddhistisk organisation, "Foundation for Thai Society". Fredens Stemme takker Gud for denne æresbevisning og vi takker jer i Danmark for hjælp og støtte gennem årene. Med jeres støtte har Fredens Stemme haft stor betydning i Thailand både for kristne og buddhister."

Nytænkning

Da Missionsforbundet i 1963 sendte to meget unge missionærer til Thailand, svarede de nok ikke helt til det billede, man normalt havde af missionærer: Noget med sygepleje, undervisning og landbrug.

Men vi, Ketty og Viggo, kom – med al respekt for det andre før os havde gjort – med helt andre forudsætninger. Viggo var telegrafist og jeg var kontorassistent. Vi havde begge suppleret vores forberedelse med teologistudier i Glasgow og London, og inden vi rejste til Thailand, blev vi ordineret ved Årskonferencen i Aalborg.

I takt med at vi fik det thailandske sprog ind under huden, voksede et utraditionelt missionsarbejde langsomt frem. Det blev senere kendt som Fredens Stemme, som nu er et mediecenter i Chiang Mai, Nordthailand.

Er det missionsarbejde?

De billeder og fortællinger der nåede menighederne hjemme i Danmark var anderledes. Billeder af teknik, radiooptagelser og mikrofoner. Det var ikke alle, der forstod, hvad vi havde gang i.

Var dette missionsarbejde? Vi mødte ind imellem en sund skepsis. Og ikke uventet kom spørgsmålet: Hvornår begynder I at missionere?

Helt fra den spæde start var grundtanken i vores radioarbejde, at lyden af Fredens Stemme skulle være Thai både i tale og musik, så vidt det var muligt. Udsendelserne skulle med et positivt, kristent budskab tale til buddhister.

Den buddhistiske munk

Sanit, vores første thailandske producer, havde været munk i buddhistisk tempel, før han blev en kristen. Med sit indgående kendskab til buddhismen, forstod han sine lyttere, og kunne tale et sprog de forstod - ikke kun som lyden af deres modersmål, men også lyden af det åndelige sprog. Han talte med sine lyttere og ikke kun til dem.

Radioudsendelserne, som vi producerede, handlede om forskellige sociale og samfundsmæssige forhold, som kunne hjælpe thailænderne i deres hverdag: Trafik, økonomi, sundhed og landbrug m.m. - men altid med et positivt kristent budskab.

Mission på en ny måde

Vi rejste ikke til Thailand for at ’omvende hedningerne’, som en avis skrev inden vi rejste fra Danmark. Vi havde helt fra begyndelsen stor respekt for den thailandske kultur.

Vi var gæster i et buddhistisk land med en stærk kultur, og her skulle vi fortælle ’de gode nyheder’. Ikke en ny livsfilosofi, men et livsforvandlende møde med den Gud, som er skaberen af alt. - Om det ville lykkes, vidste vi ikke, da Fredens Stemme blev grundlagt i 1965.

Stor og vigtig anerkendelse

Nyheden om æresbevisningen, næsten 60 år efter vi, som det unge par, satte vores fødder i Thailand, kom derfor som en kæmpe anerkendelse, netop fordi den kom fra en buddhistisk organisation. En organisation som har fulgt arbejdet på Fredens Stemme gennem en årrække.

Det er stort, det Missionsforbundet har haft gang i siden 1963 i Thailand. Lad os sammen takke ham for hans velsignelse og bede om visdom til at nå endnu længere ud i Thailand og omkringliggende lande med de gode nyheder.

Læs mere om Missionsforbundets arbejde i Thailand og Fredens Stemme