Kursus- og lejrsted Lindenborg

Sidste afgørende skridt for en evt. godkendelse er en nabohøring

Der er mange instanser, der er involveret og der er mange regler der skal tilgodeses før end et nybyggeri kan sættes i gang. Kursus- og lejrsted Lindenborg er ingen undtagelse.

Komiteen, der nu i flere år har arbejdet med et projekt, der skal fungere som et kursus- og lejrsted er ser lyst på mulighederne. Det sidste der skal gennemføres og som forventes afsluttet inden 1. august er en nabohøring.

Det er med en del møder, adskillige repræsentanter fra flere menigheder på Sjælland og MBU - samt en meget engageret arkitekt, Mogens Nielsen fra Osted, lykkedes at få tegnet og placeret et sted, der kan blive et stort aktiv for både menigheder og for vores kirkesamfund de næste mange år.

Kursus- og lejrstedet vil kunne rumme 80 overnattende gæster, og er udstyret med store spise- og mødesale. Dertil faciliteter for mindre grupper, en ’pejsestue’, køkken garderobe og to depotrum for henholdsvis sommerstævne og efterskole.

Bygningerne kommer til at ligge som ’en trelænget gård’ med åbning mod vest – på græsstykket syd for den nuværende store bygning med hal og klasseværelser. På ydersiden mod nord etableres faciliteter, der kan imødekomme opvaskebehov samt give bad- og toiletadgang for sommerstævnedeltagere.

Lindenborg er et godt lejrsted

Hvem skal bruge det nye sted

Startskuddet til at tænke i denne retning af et nyt fælles sted for DDM’s menigheder på Sjælland, opstod da det blev klart at det gamle lejrsted Kilden ikke længere kunne bruges til menighedernes forskellige weekends og lign.

Med salget af Rosenlunden i Odense, der blev flittigt brugt af landsarbejdet til ledelsesmøder med overnatning, af diverse udvalg og af MBU, fremkom der ydermere et behov for et sted, der kunne rumme dette. At Missionsforbundets landskontor ligger på samme matrikel, gør det endnu mere indlysende at skabe en afløsning for det som ejendommen i Rosenlunden kunne.

Brugerne vil være menigheder i Missionsforbundet, baptistmenigheder og mange andre, der har brug for nogle dage i andre rammer. Landsledelse, råd og udvalg, retrætefolk og mange andre er naturligvis indlysende brugere.

Finansiering

Der er naturligvis lagt adskillige budgetter for at se, hvordan det kunne lade sig gøre at finansiere dette ikke helt lille projekt. Modeller for dette vil blive lagt frem, så snart vi ved, at alle godkendelser er på plads.