Myanmareridt

Jeg var sulten, tørstig, fremmed, nøgen, syg, og i fængsel, og I ’så mine behov’...

Det er på en helt særlig måde, teksten fra Mattæus om dem, der får deres herres velsignelse, der sætter dagsordenen for os i disse dage, når det gælder Myanmar.

Angeline

Vores nærmeste medarbejder i Yangon, Angeline, har bragt sig selv i sikkerhed i Thailand, foreløbig for en tre måneders periode.

Fordi hun er engageret i et hjælpearbejde, KWEG, der har kontakt til udlandet, er hun nu en fjende af systemet – og truet på sit liv. Hun har forladt sin mand og søn som ikke er involveret i ’uønskede organisationer’. Angeline arbejder videre med KWEG fra Thailand, så godt hun kan.

Efter en karantæne i Bangkok i 14 dage, hvor hun er testet negativ for Covid-19, kan hun nu være i Thailand. Sådan lyder nogle uddrag fra rapporten, hun har sendt.

Merry og Immanuel

Vores unge par, Merry (fra Thailand) og Immanuel fra Sønderjylland, har boet i Mandalay et godt stykke tid. De har startet er arbejde som de kalder Always Hope. Efter militærkuppet organiserede de et bespisningsprogram. Vi sendte nogle penge til dem for at støtte denne indsats. Siden har de måttet forlade Myanmar og befinder sig nu – efter en karantæneperiode i Bangkok – i Chiang Mai hos Merrys forældre. Merry venter deres fjerde barn.

Flygtningesituationen

De thailandske myndigheder tillader ikke flygtninge fra Myanmar at komme ind i Thailand. Deres forklaring er, at de er bange for ikke at kunne styre Covid-19 pandemien.

Det betyder, at der bl.a. i de kæmpestore skovområder omkring flygtningelejren i Mae La hele tiden er en lind strøm af illegale flygtninge. Vores venner i Mae La lejren er begyndt at sende teams ind i disse skove (jungle) for at komme de forfulgte til undsætning med rent vand, ris og grønsager, tæpper, tøj, medicin, osv. De mangler alt, mange er syge, dehydrerede og har bl.a. diarré.

Thailandsudvalget har sendt en donation til hjælp til indkøb af de nødvendige ting.

Konfliktløsning

I første halvdel af december holdes der på dansk grund en konference under emnet Conflict Transformation.

Det er Danida, der er initiativtager og de har hyret nogle solide undervisere hos Nordic Consulting Group:

• Mie Roesdahl, som de seneste 25 år har arbejdet med Peacebuilding og Human Rights i Afrika, Asien og Europa.

• Bjørn Nygaard, der både vil undervise og være konferencens manager. Han er en underviser og mediator med stor erfaring fra Danish Centre for Conflict Resolution.

Vi inviterer, tilskyndet af Danida, Angeline fra Yangon, leder af KWEG og Wado, daglig leder af Bibelskole, mm. i Mae La Flygtningelejr.