Nyt fra generalsekretæren

Ny præst i Osted Frikirke

Den 1. august tiltræder 39-årige Charlotte Willer som ny præst i Osted Frikirke. Hun har de sidste 18 år været engageret i Regen/Kristuskirken, der er en Baptistkirke i København. De seneste fem år har hun været ansat som præst i kirken ved siden af en stilling i BBU, Baptisternes Børne- og Ungdomsforbund.

Hun sidder i Sommerstævnets Programudvalg som repræsentant fra BBU. Charlotte er gift med Simon. Parret har tre børn i alderen 3 til 10 år. Familien planlægger at bosætte sig i nærheden af kirken og har derfor sat deres hus i København til salg.

Charlotte er uddannet pædagog og har en kandidat i pædagogisk psykologi. Hun bliver ansat i en 75% stilling og planlægger at læse teologi ved siden af.

Når kirken svigter

Med Frikirkenet i front og i samarbejde med en lang række kirkelige organisationer som Indre Mission, Luthersk Mission, KFS, Adventistkirken, Metodistkirken og mange andre er Missionsforbundet og MBU medindbyder til konferencen Når kirken svigter.

Kirken burde være et trygt sted, men det er ikke den virkelighed alle oplever. Derfor holder vi en fyraftens-konference om, hvordan man imødegår usunde tendenser og krænkende adfærd.

Målgruppen for konferencen er kirkelige ledere, børne- og ungdomsmedarbejdere samt mennesker, der gennem tiden har oplevet skyggesider af et kristent fællesskab.

Medvirkende ved konferencen er blandt andre:

• Seniorkonsulent i Børns Vilkår Bente Boserup: Religiøst pres i børnehøjde.

• Psykolog og forfatter til bogen, Forklædt – pæne psykopater og deres ofre,

• Irene Rønn Lind: Når fællesskabet svigter.

• Leder af Kristent Pædagogisk Institut, Carsten Hjorth Pedersen. Påvirk med respekt.

Konferencen finder sted i Københavns Kulturcenter den 30. august kl. 16.00-20.00. Der bliver mulighed for at følge konferencen online. Læs mere her: www.naarkirkensvigter.dk

Søsterkirker hårdt ramt af Covid19

Som det er kendt fra medierne, er Indien meget hårdt ramt af Covid19. Det gælder også Missionsforbundets søsterkirkesamfund, som vi har flere af i Indien. Gennem vores internationale netværk, International Federation of Free Evangelical Churches, har vi modtaget rystende beretninger.

Mange døde

Leder af Hindustani Covenant Church, Steven David skriver i en mail: ”Jeg ser livet og døden så tæt forbundet som jeg aldrig før har set. Vi har mistet mange menighedsmedlemmer, præster og kirkeledere og medlemmer af Landsledelsen. De er døde af Covid19. Jeg oplever som leder af vores kirkesamfund, at jeg nu skal forrette begravelsen af nogle af dem, jeg har lagt hænderne på og ordineret til at være præster. Vi har grædt så meget, at vi har ikke flere tårer. Men vi fortsætter med at hjælpe og opmuntre de syge og de sørgende.”

Lignende meldinger kommer fra pastor Anand Rai fra Himalayan Evangelical Free Church: ”Mange præster og troende har mistet livet til Covid19. Vi mangler iltapparater og andet nødvendigt udstyr. Pandemien medfører, at fattigdommen vokser dramatisk. Mange arbejder som daglejere, men kan i disse tider ikke få nogen indtægt. Overalt er situationen forfærdelig”.

Lad os huske vore trossøskende i Indien i vores forbøn i denne meget vanskelige tid.