Stort behov for nogen at tale med

Strandvejskirken har i årevis sagt om sig selv at den vil være kirke for mennesker på vej.

Forventninger

Vi tror at det er kirkens opgave at gøre en forskel for den fremmede, enken og den faderløse. I denne tid oplever vi stor tilslutning til et nyt initiativ: FamilieNetværk.

Jeg skal måske nævne at jeg ikke har forventninger om en mega-kirke i Humlebæk. Men jeg har forventninger om at Gud vil gøre mega-meget i Humlebæk.

Jeg har ikke forventninger om at vi skal være flere hundrede til gudstjenester i Strandvejskirken, men jeg har forventninger om at vi skal være i relation til flere hundrede mennesker i Humlebæk og i Nordsjælland.

Jeg har forventning om at Gud vil bruge os til noget og at Guds rige vil blive langt mere synligt her hvor vi er. Jeg forventer at Gud vil forandre endnu flere liv.

Familie for dem, der ingen har

Når vi starter FamilieNetværk op, er det fordi vi gerne vil være familie for dem, der ikke har nogen og samtidig være med i kampen mod ensomhed.

Vi ønsker at være et åbent fællesskab, som tilbyder relationer og tager ansvar for vores medmennesker. Erfaringerne viser at FamilieNetværket kan være med til at øge livskvalitet, forebygge dårlige mønstre og bringe håb. Grundlæggende tror vi på at hvert enkelt menneske er villet og elsket af Gud, og den værdi vil vi gerne videreformidle.

Altså ønsker vi gennem FamilieNetværket både at skabe håb, forbundethed, identitet, styrke og mening. Et fristed hvor man oplever sig tryg, elsket og accepteret. Det er ikke bare håb for vores by, det er håb for hvert enkelt menneske – og det vil vi gerne formidle!

Måtte droppe sit job

Jeg sidder og snakker med en enlig mor, hun blev skilt for nogle år tilbage og alle os der er forældre ved, hvor meget logistik der følger med det at være forældre. I dette tilfælde betød det at moderen var nødt til at droppe sit job i en anden by, for at få enderne til at nå sammen.

Når der ikke er et stort netværk af familiemedlemmer eller gode venner, der kan hjælpe til, når der eks. lige er et forældremøde eller en situation på jobbet, som gør at man ikke kan hente til tiden, så bliver mange ting bare mere udfordrende. For den her mor og hendes datter, er FamilieNetværket i Strandvejskirken blevet noget de glæder sig til. Her er mulighed for at slappe af og få nogle hyggelige snakke. Der er relationer og aktiviteter for datteren som trives storartet med kreative udfoldelser, og så er der ovenikøbet gratis mad.

God mad og ’dagens opmuntring’

God mad

Men det er bare to ud af de mere end 30 mennesker som er kommet denne onsdag aften. Heldigvis er FamilieNetværket undtaget de normale restriktioner omkring forsamlingsstørrelser, da det er et socialt tilbud og dermed er det muligt at mødes flere end i andre sammenhænge. Og rundt omkring mig er der mennesker i alle aldre. Ved et bord sidder fire kvinder, i en moden alder og snakker sammen. Den ene har sit barnebarn med – som er i fuld sving, sammen med de andre børn.

Udenfor leger der også børn, mens forældrene snakker og lærer hinanden at kende. Nogle strikker og snakker, nogle har gang i en symaskine og nogle kigger med på børnenes kreative projekter. Om lidt bliver maden serveret og aftenen slutter med Dagens Opmuntring, som er en andagtslignende samling. Den er helt frivillig for deltagerne, men en stor del af gruppen vælger at deltage.

Sammen med Blå Kors Kort fortalt begyndte idéen om Familienetværk i Humlebæk, i en samtale mellem Frivillighedscenteret i byen og kirkens præst. I menigheden var der en længsel efter at gøre en meningsfuld forskel for byen, med de ressourcer der er til rådighed. Efterfølgende kom kontakten til Blå Kors på plads, men så lukkede Danmark ned og alting blev lidt mere besværligt. I efteråret 2020 landede den endelige aftale og opstarten af FamilieNetværket skete altså i begyndelsen af marts måned 2021. Vi mødes hver onsdag i ulige uger fra kl. 16 – 19.

Frivillige For tiden er der 12 frivillige i FamilieNetværket – og Cindy Nilsson har samlet et hold af, primært kirkefolk, men også gode relationer fra frivilligt arbejde i andre sammenhænge. Gode mennesker har husstandsomdelt flyers, ligesom lokalradioen og lokalavisen har omtalt projektet og allerede fra starten har vi oplevet stor opbakning og tilslutning.

Fællesnævnere frem for fordomme

Der er simpelthen SÅ meget vi kan give hinanden, ved at mødes uden fordomme, og i stedet lede efter fællesnævnere hos hinanden. I Strandvejskirken siger vi ofte til hinanden: ”Du kommer aldrig til at se et andet menneske i øjnene, som Gud elsker mindre end dig!” Det er både et udtryk for Guds enorme kærlighed – og så et udtryk for hvordan vi bør se på hinanden. Jeg tror FamilieNetværket hjælper os til det. Vil du vide mere, så tjek dette: "Mere end 300.000 mennesker i Danmark føler sig ensomme" jf. Nye tal om ensomme i Danmark - Forbundet Kultur og Information