Tilbage til det gamle - eller fremad mod noget nyt?

Efter en lang krise, der pludselig gjorde det normale kirkeliv umuligt, øjner vi langt om længe lys for enden af tunnellen. Samfundet åbnes mere og mere og begynder dermed at ligne det, vi kendte fra før krisen. Hele befolkningen har længtes efter at få det gamle velkendte liv tilbage.

For enhver pris?

Også i kirken er der en længsel efter at komme tilbage til det velkendte. Men spørgsmålet er, om det er den rigtige vej at gå? For vejen tilbage til det normale er en vej, der leder til status quo. Var menighedens situation før Covid19 ramte os, så fantastisk, at det er det, vi for enhver pris skal tilbage til?

Kom vi udover rampen?

Der var naturligvis meget godt i det gamle menighedsliv. Men afspejlede menigheden det, som Jesus havde tænkt med sin kirke? Var vi en kirke, der formidlede Guds Rige ind i samfundet på en sådan måde, at mørke blev til lys, at kaos blev til harmoni, og at kirken på mangfoldige måder medvirkede til genoprettelse af forslåede menneskers liv?

Kom vi ud over rampen med det Gud havde givet os at dele med andre? Eller konserverede vi det indenfor kirkens mure? Så vi mange mennesker komme til tro på Jesus og begynde på en livsforandrende vandring med ham? Hvis ikke vi kan svare ja på de spørgsmål, hvorfor så søge tilbage til noget, der ligner det?

Gud vil forny sin kirke

Det store spørgsmål, som der er mange gode grunde til at stille, er ikke, hvordan vi kommer tilbage til det normale, men hvordan vi kommer fremad mod noget nyt, som Gud har lagt til rette for os?

Det betyder ikke, at vi skal forkaste alt det gamle. Men det betyder, at vi skal være åbne for forandring og nye dimensioner for i højere grad at kunne udfylde den opgave, som Jesus har betroet sin menighed i verden. Gud er som Skaber så kreativ, at han altid er i færd med at skabe noget nyt. Hans plan for kirken er aldrig status quo. Han ønsker stadig at forny og forfriske den kirke, han har skabt.

En anledning til nytænkning

Jeg har ikke nogen konkret statistik på det, men måske er det mere end 95% af det, der sker i kirken, der er internt og for vores egen skyld. Vi taler meget om at være missionale. Men i praksis bliver det ikke til ret meget. Skal vi nå danskerne med evangeliet, skal der ske noget mere og noget andet end det, der skete i kirken før Covid19 kom og satte en stopper for det hele.

Der er brug for forandring. Den specielle tid, vi har været igennem, kan være en anledning til nytænkning. Lad os derfor ikke være så optaget af, hvordan vi kommer tilbage til et normale. Lad os i stedet prøve at finde vejen, som fører fremad mod den fornyelse, Jesus har til sin kirke i den tid, der ligger foran os.