He’s got the Whole World in His Hands

To store begivenheder har de seneste par måneder fanget alles opmærksomhed: Dronningens nytårstale og præsidentvalget i USA

Dronningens velsignelse

Dronningen overraskede hele nationen med sin uventede afslutning af nytårstalen, da hun så direkte ind i kameraet, som om hun så den enkelte dansker i øjnene og udtalte ordene: ”Gud bevare jer alle sammen”. Dermed føjede dronningen en mere personlig hilsen til den

sædvanlige afslutning, ”Gud bevare Danmark”. Hun udtrykte et ønske om, at den enkelte må blive bevaret af Gud.

I vore kirker slutter vi som regel gudstjenesten med, at præsten lyser velsignelsen over de tilstedeværende. Om end det var lidt andre ord end dem, vi kender fra den aronitiske velsignelse, så var det faktisk det samme, dronningen gjorde. Hun lyste Guds velsignelse over hele folket. Kristelig Dagblad skrev den 2. januar, at dronningen lagde hele folket i Guds hænder.

Midt i en krisetid var det kloge, men også trosfyldte ord, dronningen valgte at slutte sin tale med. Med disse ord pegede hun på, at vi i tillæg til myndighedernes indsats har brug for hjælp fra et højere sted. Hun tog sin egen og hele folkets afmagt og placerede den og os alle i den almægtige Guds hænder.

Et amerikansk præsidentvalg

På den anden side af Atlanterhavet har vi været vidne til kaotiske tilstande i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg. Overbevisningen om, hvem der ville være den bedste præsident, har været så stærke, at holdninger har medført had til dem, der havde modsatrettede holdninger.

I det amerikanske samfund og til og med i kirkelivet er der gravet dybe grøfter og skabt store splittelser. Grunden til, at det kunne gå så galt, ser ud til at være en overdreven tillid til menneskelig magt. naturligvis spiller en amerikansk præsident eller for den sags skyld en dansk statsminister en kæmpe rolle. Og naturligvis har vi brug for tillidsvækkende politiske ledere. Men i en kaotisk tid må vi ikke glemme, at ingen af disse bærer verden i sine hænder. Verden bæres af langt stærkere hænder.

Hele verden i Guds hænder Strømmen af dårlige nyheder, der mø- der os i denne tid, fik mig til at tænke på den gamle gospelsang: ”He’s Got the Whole World in His Hands”. Han holder hele verden i sine hænder. Det er en god nyhed til alle tider. Uanset hvor kaotisk det måtte se ud, mister Gud ikke grebet om den verden, han har skabt. Verden hviler ikke i en amerikansk præsidents hænder. Uanset hvilken politik der føres i USA eller i Danmark eller andre steder, så vil verden altid være i Guds hænder. Statsministre, konger og præsidenter kommer og går. Men han som holder hele verden i sine hænder, hans rige består. Det giver håb og tro på fremtiden på trods af alverdens kriser.

• YouTube - Hvid Circle